Zasady ustalania taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków określa ustawa z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2006 r. Nr 123 poz. 858).
Rozdział 5 ustawy wydaje następujące dyspozycje (cytuję przepisy, aby nie było wątpliwości):
Zatwierdzanie taryf oraz zasady rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków
Art. 24. 1. Taryfy podlegają zatwierdzeniu w drodze uchwały rady gminy.
2. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne, w terminie 70 dni przed planowanym dniem wejścia taryf w życie, przedstawia wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta) wniosek o ich zatwierdzenie.
3. Do wniosku o zatwierdzenie taryf przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne dołącza szczegółową kalkulację cen i stawek opłat oraz aktualny plan.
4. Wójt (burmistrz, prezydent miasta) sprawdza, czy taryfy i plan zostały opracowane zgodnie z przepisami ustawy, i weryfikuje koszty, o których mowa w art. 20 ust. 4 pkt 1, pod względem celowości ich ponoszenia.
5. Rada gminy podejmuje uchwałę o zatwierdzeniu taryf, w terminie 45 dni od dnia złożenia wniosku, o którym mowa w ust. 2, albo o odmowie zatwierdzenia taryf, jeżeli zostały one sporządzone niezgodnie z przepisami.
5a. W razie stwierdzenia przez organ nadzoru nieważności uchwały o zatwierdzeniu taryf albo niestwierdzenia nieważności uchwały o odmowie zatwierdzenia taryf, czas obowiązywania dotychczasowych taryf przedłuża się o 90 dni od dnia doręczenia przedsiębiorstwu wodociągowo-kanalizacyjnemu rozstrzygnięcia nadzorczego. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio.
5b. W razie stwierdzenia przez organ nadzoru nieważności uchwały o odmowie zatwierdzenia taryf, taryfy zweryfikowane przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) wchodzą w życie po upływie 14 dni od dnia doręczenia przedsiębiorstwu wodociągowo-kanalizacyjnemu rozstrzygnięcia nadzorczego.
6. Rada gminy może podjąć uchwałę o dopłacie dla jednej, wybranych lub wszystkich taryfowych grup odbiorców usług. Dopłatę gmina przekazuje przedsiębiorstwu wodociągowo-kanalizacyjnemu.
7. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne ogłasza zatwierdzone taryfy w miejscowej prasie lub w sposób zwyczajowo przyjęty w terminie do 7 dni od dnia podjęcia uchwały, o której mowa w ust. 1.
8. Jeżeli rada gminy nie podejmie uchwały w terminie, o którym mowa w ust. 5, taryfy zweryfikowane przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) wchodzą w życie po upływie 70 dni od dnia złożenia wniosku o zatwierdzenie taryf.
9. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne ogłasza w miejscowej prasie lub w sposób zwyczajowo przyjęty taryfy, o których mowa w ust. 5b lub 8, w terminie co najmniej 7 dni przed dniem wejścia ich w życie.
9a. Na uzasadniony wniosek przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego rada gminy, w drodze uchwały, przedłuża czas obowiązywania dotychczasowych taryf, lecz nie dłużej niż o 1 rok.
9b. W uzasadnieniu wniosku, o którym mowa w ust. 9a, zamieszcza się w szczególności informacje dotyczące zakresu świadczonych usług oraz warunków ekonomicznych uzasadniających przedłużenie obowiązywania dotychczasowych taryf.
9c. Do wniosku, o którym mowa w ust. 9a, nie dołącza się szczegółowej kalkulacji cen i stawek opłat oraz planu.
10. Taryfy obowiązują przez 1 rok, z zastrzeżeniem ust. 5a, 5b i 9a.
Komentarz:
Czyli przedsiębiorstwo wodociągowe opracowuje taryfy i w oznaczonym terminie przedstawia i przekazuje burmistrzowi wniosek o ich zatwierdzenie. Burmistrz ze swoimi służbami i dyrektorem przedsiębiorstwa wodociągowego weryfikuje taryfy (uzasadnione koszty, zysk, plany itd.), zmienia, daje do poprawy wniosek, a dopiero po tym burmistrz kieruje zweryfikowany wniosek (uzgodnione z burmistrzem ceny wody i ścieków) do rady gminy z projektem uchwały rady. Inaczej mówiąc, ceny wody i ścieków w spółce gminnej są cenami akceptowanymi przez burmistrza, często POlitycznymi. Tylko przedsiębiorstwo i burmistrz znają szczegółowe koszty (jeżeli zostały rzetelnie pokazane burmistrzowi), zyski i inne elementy cenotwórcze, które przyjęte zostały do ustalenia taryf, mieszkańcy tego nie wiedzą. Radni obrabiają projekt uchwały na komisjach, analizują koszty, mogą pytać, żądać dodatkowych informacji, informować wyborców o nieprawidłowościach itd. Mogą jeszcze na sesji zmienić projekt przedmiotowej uchwały.
Dotacja dotyczy tylko mieszkańców miasta, nie dotyczy mieszkańców gminy Zgorzelec, tam rada może podjąć uchwałę dla mieszkańców gminy Zgorzelec. Dotacja 20 groszy do ceny wody i ścieków to tylko około 400000 zł z budżetu miasta, a dla gospodarstw domowych duża ulga w roku. Trzeba pamiętać też że, coroczne podwyżki idą niemalże w ciągu geometrycznym. Cena w tym roku będzie miała wpływ na cenę w przyszłym roku i następnych.
Zgadzam się, gdzie był radny Aniszkiewicz przez lata pracy w radzie i w urzędzie miasta i dlaczego dopiero teraz ujawnia tak pikantne szczegóły.
Nie wiedziałem, że (cytat): „ta tajemnicza pożyczka, którą zaciągnął Gronicz, była uzgodniona jeszcze przez Fiedorowicza i została przeznaczona na modernizację majątku PWiK?!”
Tu może wkroczyć Urząd Skarbowy i zbadać, w jaki sposób pieniądze ze spółki przepłynęły do budżetu miasta. Jak się to ma do przepisów ustaw, czy nie zostały naruszone przepisy ustawy o rachunkowości, ustawy o finansach publicznych, ustawy o podatku dochodowym CIT itd. Czy rada nadzorcza badała bilanse spółki, jakie są wnioski i zastrzeżenia, czy burmistrz, jako współwłaściciel spółki MPWiK przyjął sprawozdania itd. Po informacji ujawnionej przez radnego sprawa wydaje się być rozwojowa.
